27. marraskuuta 2013

077 - HAMA!

 photo hamamaam_zps99f55b32.png

Viimeinkin pääsin tämän aiheen kimppuun, josta oon aikonut kirjoittaa jo ikuisuuksia! Tai siis ainakin kuukauden verran.. Kuitenkin. Kaikki on varmaan pienenä leikkinyt hama-helmillä ja rakennellut niistä kaikenlaista hauskaa. Ite sain ensimmäiset hama-helmeni joululahjaksi joskus 8-vuotiaana. Mulla oli muutama erilainen alusta, muistaakseni joku tyttö, heppa, sydän ja oisko ollut kuusikulmio. Innostus helmiin kesti jonkin aikaa, kunnes ne yhtäkkiä lykättiinkin jonnekin kaapin perälle, eikä niitä sieltä sen koommin kaivettu esiin. Ainoa muisto, mikä mulla on jäljellä tuon aikaisista hama-taiteiluistani, on mummoni mökillä seinällä riippuva hamoista koottu tyttö.

Tässä jokunen aika sitten innostuin tästä ihanasta näpertelystä uudelleen, kun näin Instagramissa jonkun askarrelleen hamoista kaikkea muuta kuin näitä tylsiä "valmiskuvioita". Eipä ois tullut mieleenkään pienempänä, että niistä voi tehdä muutakin kuin tytöntylleröitä ja hevosia. Mulla tuli palava tarve päästä näpertelemään helmillä, joten seuraavana päivänä Davidin kanssa lähdettiin helmiostoksille. photo _MG_3452_zpsc7db092d.jpgTässä on minun tämänhetkiset varusteet. David osti mulle tuon ison pöntön, jossa on 10 000 helmeä. Laatikko sisältää muistaakseni pinkkejä, punaisia, keltaisia, sinisiä, vihreitä, violetteja, mustia, valkoisia, mintunvihreitä ja oransseja helmiä. Multa hupeni aluksi mustat helmet ihan hurjaa vauhtia ja heti seuraavana päivänä piti olla taas rynnimässä kauppaan ostamaan lisää helmiä. Sitten tuli valkoisten vuoro. Oon käyttänyt tuosta isosta pöntöstä jo lähes puolet, mutta lisääkin helmiä on tullut välillä ostettua. Irtopusseina oon ostanut ruskeita, mustia, valkoisia, vaaleansinisiä ja harmaita helmiä. Niitä löytyy ainakin Torniosta parhaiten Prismasta ja Haaparannalta Barnens Husista. Alustat oon ostanut niin ikään Prismasta, mutta myös Torniossa Tamppiksen vieressä olevasta löytömarketista ja Ica Maxista Haaparannalta. Myös (pian sulkeutuvassa) Jalassa Haaparannalla näytti olevan hamoja. Muualta en ole vielä päässyt helmiä metsästämään, mutta kuulemani mukaan Kärkkäiseltä löytyy jumalattomia hama-tuuseja. Alustat eivät minusta hirveän paljon toisistaan poikkea, olivatpa ne sitten "halppiksia" tai eivät. Tästä päästäänkin lempiaiheeseeni - feikkihelmiin. photo _MG_3455-horz_zpsc69bdf05.jpgOon ostanut nyt kahta erilaista ei-hama-settiä. Toiset ovat ilmeisesti sellaiselta ruotsalaiselta valmistajalta kuin Nabbi ja toiset on, noh, mitä lie, mutta pullon kyljessä lukee siis Pearl tai Pearls. Molemmat helmet ovat paljon kovempia kuin oikeat hamat ja reiät helmissä ovat jokseenkin epämuodostuneita. Sitten se suurin tekijä: nämä helmet silittyvät ihan törkeän huonosti. Vaikka viisi minuuttia silittelisit tasaiseen tahtiin, niin ei, nämä ei tunnu sulavan yhteen. Jos siis hama-innostus puhkeaa kukkaan, niin ei kannata mennä sieltä missä rima on matalin. Mulle kerrottiin, että Ikeastakin sais hamoja, mutta ite oon tullut siihen tulokseen, että en osta enää mitään muita kuin niitä aitoja helmiä.

No miten niitä kuvioita sitten tehdään? Se lienee kaikille varmaan tuttu juttu, mutta kerronpahan kuitenkin omat niksit. Kuvioita en juurikaan suunnittele itse, vaan suurimman osan tähän mennessä tehdyistä kuvioista oon löytänyt joko Pinterestistä tai Instagramista. Pinterestistä löytyy hurjan paljon erilaisia kuvia valmiista hama-teoksista, joista sitten itse vaan laskea tihrustelen, että mille pikselille on käytetty mitäkin väriä. Joihinkin kuvioihin löytyy myös tosi hyvät ohjetaulukot, kuten esimerkiksi tässä. Tärkeää on tietää, että minkä kokoiselle alustalle tekee, jottei sitten rupea tekemään liian suurta kuvaa liian pienelle alustalle. Minun suurin alusta on 30x30, mutta niitä saa isompiakin ja alustoja voi myös yhdistellä. Hyviä ohjeita ja inspiraatiota löytyy siis Pinterestisä esimerkiksi hakusanoilla hama, hama beads tai perler. Instagrammia selailen vaan hakusanalla hama. Joskus kun oon halunnut tehdä jonkun Super Mario -kuvan johon ei oo ollut mitään ohjetta, oon ettinyt sopivan kuvan netistä ja laittanut Paintiin, jossa sitten oon laittanut sen taulukko-jutun päälle niin siihen on saanu sitten ruudut. Hyvin selitetty. photo _MG_3483-horz_zps32198966.jpg
Jos katson ohjeesta miten kuvia tehdään ja jokin asia, esimerkiksi varjostus, ei ole mieleeni, jätän sen vaan kylmästi tekemättä. Joskus oon tehnyt myös omia värimuunnelmia, jotta saisin kuvioista mieleiseni. Varjostuksen kanssa mulla onkin ollut vähän ongelmaa, kun täältä ei oikein mistään saa näitä laimeampia värejä, joten on vähän paha lähteä varjostamaan tummaa väriä toisella tummalla värillä. Myöskään beigen sävyjä ei tunnut täältä saavan, joten kaikki ihmishahmot ja itse Mario on valitettavasti jäänyt vielä tekemättä.

Helmet siis kehiin ja näpräilemään. Helmiä saa tietääkseni kolmen kokoisena, itse teen niillä perus mideillä, mutta jos haluaisin tehdä vaikka magneetteja, niin kokeilisin ennemmin mini-helmiä. Maksi-helmet taas on minusta turhan isoja yhtään mihinkään tarkoitukseen, mutta makunsa kullakin. Kun kuva on valmis, on silityksen aika. Aluksi mulla oli kamalia ongelmia olla silittämättä liikaa, siksi osa noista tekemistä jutuistani onkin menettänyt pikselisyytensä ja sulanut vähän liikaa. Siksi ne on joistakin kohdista semmosia littulättyjä. Silittämiseen tarvii luonnollisesti silitysraudan ja -laudan. Raudan ja hama-levyn väliin pitää tietysti laittaa leivinpaperia. photo _MG_3505_zpsdcf6bd37.jpgSe on todellakin tullut selväksi, että liian kuumalla ei kannata silittää, sillä muuten ne helmet just sulaa liikaa. Silitän yleensä kahdella pisteellä ja parhaimmassa tapauksessa silitykseen menee alle puoli minuuttia. Painelen rautaa hieman ja nostan välillä sitä pois, en siis pidä rautaa kokoajan kiinni levyssä. Silitän kuviot molemmilta puolilta, sillä oon havainnut sen tehokkaammaksi teoksen kasassa pysymisen kannalta. Lopuksi laitan valmiit kuviot jonkin painavan kirjan alle vähäksi aikaa, etteivät ne käpristyisi.

Mitä näillä sitten oikein tekee? Jaa-a. Tottahan se on, että mitään varsinaista virkaa näille on ehkä vähän vaikea keksiä, mutta oon ajatellut tehdä näistä esimerkiksi lasinalusia vaikkapa joululahjaksi. Äidilleni askartelin ison kasan hama-kortteja, joita hän voi jouluksi lähetellä ympäri kyliä. Joulukortti-inspiraatiota hamoilla taiteillessa voi etsiä vaikkapa tästä postauksesta. Vaikka näihin hommiin uppoaakin aikaa ja rahaa, niin tämä on ehdottomasti mieleisintä tekemistä mitä oon pitkään aikaan löytänyt. Tosiaan, vielä kun saisi jostain niitä erikoisempia värejä. Jos joku tietää jonkin hyvän kaupan mistä hamoja löytyy, niin saa vinkata! Torniosta oon mielestäni kaivanut aikalailla kaikki puljut läpi, mutta jos sitä joskus sattuisi vaikka käymään ison maailman markkiniolla, niin tietäisi mistä etsiä.

Loppuun vielä saatte nähdä minun luomuksiani :-)
 photo _MG_3469_zps70105ff4.jpgTässä on ehdottomasti lempiaiheeni, mitä hamoilla voi tehdä. Pelasin itseasiassa touko-elokuu välisenä aikana kolme Mariota läpi, joten kai mulla jäi jokin buumi päälle.. Kun puhuin niistä lasinalusista, niin esimerkiksi Toadista sais aivan ihania semmoisia. Tuohon kilpeen käyttämäni vihreät helmet ovat juurikin niitä feikkejä, ja olihan se yhtä taistelua saada tuo luomus pysymään kasassa. Taisin silitellä sitä yhteensä jotain 15 minuuttia. Sitten joskus kun saan hailakampiakin keltaisia helmiä, niin haluaisin tehä ihan naamallisen ja jalallisen Koopan. photo _MG_3461-horz_zps965a23f2.jpg Tuossa maitotölkissä tulee just hyvin esille se, että miltä näyttää sitten kun helmet sulaa liikaa. Tuo meloni oli vähän omaa sovellustani, en löytänyt mistään sellaista ohjetta, että olisin saanut kaaresta täysin pyöreän! Höh. photo _MG_3462-horz_zpsb91a3901.jpgMyös Masi Pallopää on tehty niistä feikkihelmistä ja taisin koota tuon itseasiassa kolme kertaa ennen kuin sain sen lopulta pysymään kasassa. Kirby on ensimmäisiä luomuksiani ja jälkeenpäin oon miettinyt, että mustat reunat näyttää vähän tönköltä. Kirby ja suurin osa Mario-teoksista on siis sillä Paintin taulukkotekniikalla tehtyjä. photo _MG_3464_zps57267b76.jpgTämä on yksi isokokoisimmista töistä mitä oon tehny. Nälkäpelin Matkijanärhihän se siis siinä. Mulla pelottaa, että tuo menee poikki, kääks. photo _MG_3518_zpsaf7ccd8b.jpgTässä viime viikonloppuna tekemiäni juttuja. Pienimpiin teoksiin menee aikaa ehkä 10-15 minuuttia, mutta esimerkiksi pelkästään tuon Hamtaron kokoamisessa taisi mennä tunti.

Tämmöstä siis! Oon saanut innostettua tähän myös siskoni, ja siskopuoleni mieskin taisi ryhtyä tuumasta toimeen minun luomukseni nähtyään. Toinen on iältään 24 ja toinen jo yli 30, eli tämä homma ei todellakaan katso ikää. Onko teistä kukaan tykästynyt hama-helmiin? Tai onko vinkkejä insipiraatiosivustoille? Minun Pinterestin hama-boardin voi käydä tsekkaamassa tästä! Toivottavasti postaus oli mieleinen :-)

Ps huomasiko kukaan, että blogin nimi vaihtui viimeinkin?

12 kommenttia:

  1. Ihana postaus! Ja aivan älyttömän hienoja luomuksia oot saanu kyllä aikaseks! Mulla tulee tästä blogin uudest nimestä mieleen Aristokatit, eihän vaan sieltä oo inspiraatio tullut? :-D Joka tapauksessa loistava nimi! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti! :-) Itseasiassa inspiraatio ei tullut sieltä, mutta jälkeenpäin mulla itelläkin tuli Aristokatit mieleen, hah :-D Mutta ei kai siinä mitään, sehän on tosi kiva elokuva. Ja kiitos vielä toistamiseen!

      Poista
  2. Tosi kiva postaus ja kivoja juttuja oot väkerrelly! :) Mä oon tainnu viimeks ala-astella noita väkerrellä ja en nyt jaksa uskoa, että noista ainakaan vielä innostuisin. :) Mut näyttää tosi kivoilta. Jännä muuten, mun lapsuudessa noita kutsuttiin inkkarihelmiksi ja oon kullu ton hama-helmi sanan vasta pari vuotta sitten ekaa kertaa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, kiitos! Joo en tiiä kyllä mikä minuun iski, selailin vaan niitä kuvia ja tuntu vaan enemmän ja enemmän siltä että pakko päästä itekin kokeilemaan :-D Aika jännä, muistan vaan ite pienenä että oisin sanonu että "haluan leikkiä helmillä" tjsp, mutta inkkarihelmet taas on mulle kyllä ihan uus nimitys. Mutta siis en kai oo itekään niitä pienenä hamoiksi kutsunut.. Ja äiti oli ainakin ihan ulapalla kun sanoin sille että mitä jos tekisin hama-helmistä joulukortteja. Eli sekään ei muistanut että niitä oltaisiin hamoiksi sanottu :-D

      Poista
  3. Oi miten kiva postaus! Itsekin olen joskus pienempänä tehnyt hamahelmistä kaikenlaisia juttuja, mutta jossain vaiheessa innostus lopahti. Innostuin viimevuoden loppupuolella näistä uudestaan, kun huomasin, että mun paras kaveri oli tehnyt tällaisia :D Hän teki mulle South Park -hahmoja hamahelmistä ja ne on ihan kivoja muistoja, eihän niillä tosiaan muuten ole mitään kauhean järkevää käyttötarkoitusta. Kiitos kuitenkin näistä ohjeista! Ehkä jossain välissä saisin itsekin aikaiseksi väkertää tällaisia :')

    Ja nuo Super Mario -hamat on kyllä ihania! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :-) Voi vitsi South Park -tyyppejä ois varmaan just kiva tehdä, tosin mulla vaan on just se ongelma kun täältä ei meinaa mistään löytyä niitä ihon värisiä helmiä :| Mutta joo, välillä on kyllä itelläkin käynyt mielessä että mihin hittoon nämä kaikki oikein laittaa talteen.. Se on jonkin toisen ajan murhe sitten, haha :-D Ja eipä mitään, kannattaa ilman muuta kokeilla jos vähänkin on aikaa ja kärsivällisyyttä!

      Poista
  4. Hamahelmet oli lapsuudessa ihan huippujuttu ja niillä tulikin tehtyy vaikka minkälaisia juttuja "sillon aikoinaan". Yhä on välineet tallessa, mutta innostusta en oo ainakaan vielä mistään saanut - ehkä kuitenkin vielä joku päivä, sillä noiden väkertäminen on kyllä varsin mukavaa puuhaa! Sie oot saanu tehtyy kyllä erittäin taidokkaita hahmoja ja kuvioita aikaan, hienoa! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kannattaa ihmeessä yrittää, jos on valmiiksi kaikki välineetkin! Tosin minusta tuntuu että mulla karkasi heti alkuunsa koko homma käsistä, mutta näiden tekeminen on vaan niin kivaa. Kiitos kiitos :>

      Poista
  5. eeeikä toi Masi Pallopää, ihana!!!

    VastaaPoista
  6. Moi! Tää on jo tosi vanha juttu, mut kommentoin vain sen verran, että ite oon kans aiheesta innostunut. Mutta sen sijaan, että Nabbi olis kopio, on se enemmän "alkuperäinen", sillä Nabbi-helmiä on ollut jo vuodesta 1958 ja Hama sit vasta 1970-luvulta. Itse oon käyttänyt nyt enemmän Nabbeja, mutta näitä voi myös sekoitella. Ikean Pysslat on tosi paljon halvempia, mut muovia paljon vähemmän ja minusta niitä tarvii sulattaa enemmän, et homma pysyy kasassa. Siksi en mielelläni yhdistä niitä muiden kanssa samaan työhön. Erilaisista verkkokaupoista saa näitä myös kivasti, samoin Torista voi bongata välillä edullisesti. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaa! Enpäs ollut tietoinenkaan tämmösestä :-D Minulla nuo Nabbi-helmet ei vaan toiminut, eikä niitten kanssa sotkemisesta meinanut tulla yhtään mitään, joten siksi oonkin pitäytynyt ihan täysin Hamoissa. Ikean helmiä en Nabbien jälkeen edes harkinnut käyttäväni, kun ajattelin että ne on varmaan samanlaista kökköä :'D Ehkä oon sitten sössinyt jotain ihan ite kun ne ei oo tuntuneet sulavan oikein kunnolla. Mutta hyvä tietää! Täytyypä pitää Toria silmällä.

      Poista