16. lokakuuta 2013

066 + uudistuksia ja pohdintaa

Mulla ei ollut tänään harjottelussa mitään hommaa, joten sain viettää koko päivän koneella tehden omia juttujani. Moni on varmaan huomannut, että blogin ulkoasu on vaihtunut viimeaikoina tiuhaan tahtiin - milloin on ollut uudenlaista banneria, milloin taustaa, erilaista värimaailmaa ja kaikkea muuta säätöä. Aluksi olin alkamassa kirjottamaan postausta, mutta koska työpaikalla on käytössä selaimena vaan Explorer, joka ei anna jostain syystä tehdä mitään muutoksia tyhjään tekstikenttään, niin päätin käydä käsiksi ulkoasuun. Pitkin tätä vuotta oon laittanut pystyyn useammankin testiblogin, joissa tarkoituksena on ollut vääntää html-koodi pohjaa lukuun ottamatta itse, mutta jossain välissä Bloggerin koodisysteemi muuttui ihan täysin ja ajatus tyssäsi sitten siihen. Tänään loin jälleen uuden testiblogin, mutta onnistuin sössimään asetukset jotenkin uskomattoman lahjakkaasti heti alkumetreillä, joten päätin jättää koodailut siihen ja keskittyä vaan muokkaamaan tuolla Bloggerin omalla toiminnolla. Tällaisen ulkoasun sain sitten aikaiseksi. Punaiseen väriin on vielä totuteltava ja hedarin päätin jättää pois ihan suosiolla, kun en oo siihen ikinä tyytyväinen. Joskus jos on aikaa ja kärsivällisyyttä, voisin vielä antaa html-koodailulle mahdollisuuden, mutta yritän nyt hetken aikaa pidättäytyä vielä tässä. photo _MG_3140_zps6802d455.jpg
Myös blogin nimen vaihtaminen kävi mielessä. Karmacoma on tainnut olla mulla blogin nimenä kohta kolme vuotta, mutta se vaan ei enää oikein oo meikäläiselle sopiva. Ehkä. Kaikkien näiden kuuden vuoden aikana kun oon bloggaillut, mulla on ollut vaikka minkä nimistä blogia. Karmacoman otin käyttöön vuonna 2011 innostuessani Massive Attackista. Ei sillä, etteikö kyseisen bändin musiikki minua edelleen miellyttäisi, mutta jotenkin tämä blogi on muuttnut siitä niin paljon. Karmacoma tarkoittaa ehkä jotain, mikä kuvasi tätä blogia enemmän silloin kun tämä keskittyi vielä pääpiirteittäin minun omaan elämääni, mutta nykyään se ei kerro blogista, sen sisällöstä, eikä sen kummemmin minustakaan juuri mitään. Oikeastaan silloinkin kun se nimeksi päätyi, halusin vain jotain lyhyttä, yksinkertaista ja helposti mieleen jäävää. Ainakaan vielä en oo blogin nimeä tai osoitetta muuttamassa, mutta siitä lähtien kun viime syksynä poistin kaikki postaukset, oon ajatellut nimen vaihtamista. Oon pyrkinyt kaikin keinoin tekemään blogista täysin omani; en halua käyttää netistä otettuja kuvia yms, joten sen takia nimikin tuntuu vieraalta, kun siinä ei oo oikeastaan mitään itse keksimääni.

Melkoista monologia, mutta ei se vielä ihan tähän lopu! Halusin vaan vielä kertoa jotain perusjuttuja, oon siis jälleen työssäoppimisjaksolla ja tähän mennessä oon viihtynyt tosi hyvin. Juttuja saa tehdä omaan tahtiin ja vaikka kuvaaminen on tällä kertaa hieman erilaista, on se silti mielenkiintoista. Ylppäreitten jälkeen elämä on tuntunut jotenkin niin stressittömältä velvollisuuksien suhteen, etten tiedä oikein että miten päin pitäis olla. Fiksu ja tunnollinen jos olisin, niin käyttäisin tilaisuuden hyväkseni ja alkaisin jo nyt lukemaan englantia, mutta mulla on vähän sellainen fiilis että annan koulukirjojen olla, ja opiskelen englantia hieman käytännönläheisemmin. Jopa se on tässä nähty, ettei mulla nuo koulukirjat kädessä pysy silloin kun niitä oikeasti pitäis lukea. photo _MG_3130_zpsb67e67f9.jpg
Sen sijaan oon kunnostautunut kirjojen lukemisessa ihan muuten vaan! Mulla ei oo enää melkein koko lukion aikana ollut semmosta kunnon lukuintoa, lähinnä on vaan ärsyttänyt lukea koulua varten kirjoja opettajien laatimilta listoilta. Viime jaksossa sain kuitenkin lukea pitkästä aikaa ihan itse valitsemani kirjan, joten kai se antoi jonkinlaista potkua taas vapaa-ajalla lukemiseen. Päätin ottaa tällä kertaa työn alle Valkoinen oleanteri -kirjan, joka minun oli itseasiassa tarkoitus lukion ykkösellä lukea, mutta siitä ei tullut oikein mitään, koska lukeminen oli melkoista pakkopullaa. Viime keväänä löysin kirjan eurolla kirpparilta ja päätin, että vielä mie sen luen, koska oon kuullut että se on hyvä kirja ja leffakin vakuutti.

Tästä nyt tuli melko pitkä avautuminen, mutta helpotti kyllä purkaa ajatuksia. Oon saanut viime päivinä paljon postia ja kuvasin ne tänään, joten tällä viikolla vielä aion postailla juttua niistä tänne. Pitäisi myös kirjoittaa pari kirjettä, että eiköhän nekin täällä vilahda. Myös muita postausideoita on varastossa, mulle on nimittäin tulossa ebaysta (taas..) kaikkea kivaa, joten voisin pitkästä aikaa esitellä turhia ostoksiani (kuten tuo ylläoleva paita, jonka tilasin Sheinsideltä) ja myöskin minun uuden lempiharrastuksen! Postausideoita ottaisin silti enemmän kuin mielelläni vastaan :-) photo _MG_3171_zpsde4e25a7.jpg
PS, uusi Clipper-maku ja teesihti lähtivät mukaan taannoiselta Oulun reissulta. Kerkesinkin harmittelemaan, että pitää aina lähteä niin kaukaa ostamaan kaikkea hyvää, kunnes viime viikolla yllätyksekseni Kemiinkin avattiin Punnitse ja säästä :-) Yogitea on siis sieltä, ja pakko sanoa, että varmaankin parasta teetä mitä oon ikinä juonut!

//Edit: Mulla on töissä käytössäni vanha putkinäyttökone, joten sivua pitää scrollailla vaakasuunnassa että sen näkee kokonaan (mikä ei tietenkään oo kauhean kivaa). Läppärillä ja pöytäkoneella tämä on näyttänyt toimivan, mutta mites teillä?

2 kommenttia: